Statutul procesual-juridic al administratorului autorizat 

13 aug 2020
Statutul procesual-juridic al administratorului autorizat 

 

     Pentru atingerea scopului declarat de Legea Insolvabilității - acoperirea pasivului debitorului aflat în incapacitate de plată, este necesar ca procedura colectivă să fie aplicată şi supravegheată de anumite organe abilitate, cu un înalt nivel de calificare. Fiecare dintre aceste persoane de specialitate îndeplinesc anumite acțiuni şi operaţiuni în cadrul procedurii:

  • instanţei de insolvabilitate îi revin atribuţii specific funcţiei de magistrat - controlul judecătoresc,

  • administratorului autorizat, îi revine atribuţia de a asigura efectuarea cu celeritate a actelor şi operaţiunilor prevăzute de lege, precum şi realizarea, în condițiile legii, a drepturilor şi obligaţiilor celorlalţi participanţi la aceste acţiuni.

    Administratorul autorizat, indiferent de modalitatea desemnării sale (instanţa de insolvabilitate sau creditori), îndeplineşte funcţia unui reprezentant al justiţiei, deoarece reprezintă şi apără nu numai interesele debitorului şi ale creditorilor, dar, alături de instanţa de judecată:

  • oferă garanţia respectării prevederilor legale

  • coordonează, supraveghează şi acţionează în vederea derulării procedurii.

   Ca natură juridică, reprezentarea exercitată de administratorul autorizat, este asemănătoare ca esenţă cu cea realizată în baza unui contract de mandat deosebindu-se de aceasta prin:

  • Obiectul reprezentării exercitate de administratorul autorizat, este unul legal-juridic, astfel, atribuţiile sale pot fi doar cele enumerate de lege şi/sau stabilite de instanţa de insolvabilitate

  • Limitele reprezentării exercitată de administratorul autorizat, sunt stabilite de lege şi/sau stabilite de instanţa de insolvabilitate

  • *Încetarea funcţiei, cea de reprezentant al justiţiei are loc doar pentru motive temeinice, ce au la bază dolul sau culpa gravă a administratorului autorizat, fiind responsabilitatea instanţei de insolvabilitate(chiar şi atunci când propunerea de înlocuire aparţine adunării creditorilor), sau la închiderea procedurii

  • *Situaţiile de incompatibilitate şi cele privind existenţa poliţei de asigurare de răspundere profesională sunt specifice doar reprezentantului justiţiei

  • Obiectul reprezentării exercitate de administratorul autorizat, nu este de regulă, unul fix, prestabilit încă de la momentul începerii exercitării sale, ci dimpotrivă, susceptibil de a suferi modificări, sub aspectul întinderii/restrângerii.

    Conform prevederilor art. 3 alin. (1) al Legii privind administratorii autorizați, acesta desfășoară o activitate de liber profesionist de interes public, care nu este activitate de întreprinzător, fiindu-i atribuit statut de subiect care desfășoară activitate profesională în domeniul justiției. (art.5 al 36/2 Cod Fiscal)

    Conform prevederilor art.4 al L.I, administratorul autorizat, are statutul de participant la procedura, nefiind parte în proces, cu rol și atribuții determinate de lege, avînd o poziție independentă, acesta nu poate avea statut de angajat a debitorului/creditorului, conform constatărilor Curții Constituționale nr. 78g/ 2018, privind excepția de neconstituționalitate a unor texte din articolul 70 aliniatele (7) și (8) din Legea insolvabilității nr. 149 din 29 iunie 2012

    CONCLUZIONĂM: Natura juridică a activității desfășurate de administratorul autorizat este a unui contract de mandat și nici de cum al unui contract individul de muncă, pentru că, la stabilirea remunerației regulile legislației muncii privind salarizarea și normarea muncii, garanțiile sociale, timpul de muncă și timpul de odihnă, garanțiile și compensațiile, nu pot fi aplicate.

Conform prevederilor art.2 al Codului Muncii, acesta nu include activitățile independente (notar, avocat, executor judecătoresc, administrator autorizat, expert judiciar, auditor), iar în caz contrar, am ajunge la situați absurdă și anume că instanța de judecată este angajatorul iar administratorul autorizat este angajatul acestuia, urmând ca primul să-i asigure toate garanțiile sociale celui de al doilea.

 

     Conform prevederilor L.I, administratorul autorizat, are dreptul la primirea remunerației și recuperarea cheltuielilor, suportate în activitatea sa, iar, cuantumul de remunerare, se stabilește în mărime fixa, pentru fiecare lună de activitate efectiv lucrată și confirmată documentar, care nu poate fi mai mică de coeficientul minim de multiplicare recomandat pentru stabilirea salariilor de funcție ale conducătorilor încadrați în unitățile ce nu aplică sistemul de salarizare bazat pe rețeaua tarifară unică de salarizare, înmulțit la cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real la unitățile cu autonomie financiară

    Conform Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr. 743/2003, diapazonul coeficienților de multiplicitate în cuantumul multiplu al salariului tarifar pentru categoria I de calificare stabilit pentru conducătorii de unitate variază în intervalul de la 4 la 8. Coeficientul 4 este coeficientul minim, 8 este coeficientul maxim.(acesta urmează a fi aplicat respectându-se criteriul de performanţă )

   Salariul minim din sectorul real la data de 01.05.2019, constituie 2 775 lei, în conformitate cu Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 165 din 09.03.2010, însă ține de menționat faptul că conform pct.1 care prevede normele generale a unui program complet de muncă aplicabil exclusiv unui salariat, nu poate fi similar sintagmei lună de activitate efectiv lucrată, aceasta urmând a fi confirmată anume prin acțiunile realizate de către administratorul autorizat.Salariul minim din sectorul real la data de 01.05.2019, constituie 2 775 lei, în conformitate cu Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 165 din 09.03.2010, însă ține de menționat faptul că conform pct.1 care prevede normele generale a unui program complet de muncă aplicabil exclusiv unui salariat, nu poate fi similar sintagmei lună de activitate efectiv lucrată, aceasta urmând a fi confirmată anume prin acțiunile realizate de către administratorul autorizat.

   Conform Deciziei Curții Constituționale nr. 67 din 02-12-1999, despre controlul constituționalității unor prevederi din Legea nr. 1153-XIII din 11 aprilie 1997 "Cu privire la notariat" (liber profesionist, care desfășoară activitate profesională în domeniul justiției, de interes public),s- a constat că:

onorariul încasat de notar pentru actele perfectate reprezintă, plata prin care este remunerată prestația notarului. Notarul, având statutul de subiect privat, care, în temeiul condițiilor legale specifice, exercită activitate notarială, are dreptul la remunerarea întregului volum de servicii prestate. Prin urmare, cuantumul acestei plăți nu poate fi impus de către organele autorităţilor publice, deoarece în acest caz se neglijează principiul autonomiei financiare a notarului şi se încălcă art.9 alin.(2) şi art.43 alin.(1) şi (2) din Constituţie.

    Conform prevederilor art.69 Cod Fiscal, impozitarea persoanelor care practică activitate profesională în domeniul justiției, care dispun de autonomie financiară, este total diferită de cea a unui salariat.

(…) În cazul de faţă, prin analogie, mărimea remunerației administratorului autorizat, se limitează prin tarife maxime stabilite de Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 743/2003, astfel, dreptul constituțional la muncă şi la protecția muncii, proclamat de Constituţie prin art. 43, prevede că orice persoană are dreptul la condiții echitabile şi satisfăcătoare de muncă.

Conform Deciziei Curții Constituționale nr. 67 din 02-12-1999, putem afirma cu certitudine că pentru a nu încălca prevederile art. 43 din Constituție, precum și principiul autonomiei financiare a profesiilor liberale, nici o autoritate nu este îndrept în careva mod de a reduce sau modifica remunerația profesiilor liberale pentru serviciile prestate, anume din aceste considerente plafonarea prevăzută de legiuitor este stabilită în limita coeficienților de referință.

      În caz contrar, instanța de judecată atribuindu-și rolul unui angajator și aplicând prevederile Codului Muncii, ar urma la momentul emiterii actului judecătoresc:

  • să calculeze salariul conform normelor metodologice;

  • să compenseze toate cheltuielile efective a administratorului autorizat pentru asigurarea acestuia cu un loc de muncă și cele necesare îndeplinirii atribuțiilor delegate;

  • să calculeze cuantumul impozitului pe venit și să efectueze achitarea la buget la sursă

  • să calculeze cuantumul contribuțiilor sociale și să efectueze achitarea la buget la sursă;

  • să calculeze cuantumul contribuțiilor medicale și să efectueze achitarea la buget la sursă;

 

de Carolina Catan; doctor în drept

(catan.carina@yahoo.com)

 

 

 

*Prezentul articol reflectă viziunea autorului și nu poziția oficiala a CNII  Moldinsolv sau UAAM

Analiza economico-financiară a întreprinderii,Autor: Lupașco Tudor, expert financiar

Statutul procesual-juridic al administratorului autorizat 

Centrul ,,Moldinsolv” oferă cursuri pentru cei interesați de insolvență și publică articole legate de problemele acestui domeniu în Republica Moldova

Centrul ,,Moldinsolv” oferă cursuri pentru cei interesați de insolvență și publică articole legate de problemele acestui domeniu în Republica Moldova

loading ...