DECONTĂRI ÎN NUMERAR. Cum te conformezi începând cu 2025?

23 sep 2024
DECONTĂRI ÎN NUMERAR. Cum te conformezi începând cu 2025?
Legislația privind decontările în numerar în Republica Moldova va suferi schimbări semnificative începând cu 1 ianuarie 2025, în urma adoptării Legii nr. 34 din 29 februarie 2024.
Noua reglementare are scopul de a combate spălarea banilor, evaziunea fiscală și alte activități ilegale, prin limitarea tranzacțiilor în numerar și încurajarea utilizării metodelor de plată trasabile.
În plus, se va pune accent pe creșterea transparenței financiare și promovarea unei economii digitale, reducând în același timp riscurile de fraudă și corupție.
Care sunt cauzele plafonării decontărilor în numerar?
  1. Combaterea spălării de bani și prevenirea finanțării terorismului.
Numerarul este dificil de urmărit și este utilizat frecvent în activități ilegale, precum spălarea de bani, traficul de droguri sau finanțarea activităților ilicite.
Plafonarea tranzacțiilor în numerar limitează posibilitatea ca fondurile obținute ilegal să fie introduse în economia legală fără a atrage atenția autorităților.
  1. Prevenirea evaziunii fiscale.
Plățile în numerar pot fi greu de monitorizat de către autoritățile fiscale, ceea ce facilitează evaziunea fiscală. Prin limitarea acestora, se încurajează utilizarea metodelor de plată trasabile (de exemplu, transferuri bancare sau carduri de credit), care oferă o evidență clară a tranzacțiilor și contribuie la reducerea evaziunii fiscale.
 
  1. Creșterea transparenții financiare.
Tranzacțiile efectuate prin metode electronice sau bancare sunt mai transparente și mai ușor de monitorizat, atât pentru autorități, cât și pentru părțile implicate. Limitarea numerarului ajută la sporirea trasabilității fondurilor și la reducerea riscului de fraude sau litigii comerciale.
 
  1. Reducerea riscului de fraudă și furt.
Numerarul este vulnerabil la furt, atât pentru persoane fizice, cât și pentru afaceri. Tranzacțiile mari în numerar expun mai mult la riscuri, iar plafonarea acestora reduce posibilitatea ca sume mari de bani să fie furate sau pierdute.
 
  1. Promovarea unei economii digitale.
Plafonarea plăților în numerar încurajează utilizarea metodelor de plată moderne, cum ar fi transferurile electronice sau plățile prin card. Acest lucru contribuie la o economie mai eficientă, mai sigură și mai integrată în era digitală.
 
  1. Prevenirea corupției.
Numerarul facilitează plățile ilegale, deoarece acestea sunt mai greu de urmărit. Prin limitarea tranzacțiilor în numerar, se reduc oportunitățile de corupție, în special în sectoarele sensibile, cum ar fi achizițiile publice sau tranzacțiile imobiliare.
 
Cum s-a adaptat sectorul imobiliar în alte țări?
În Franța:
  • Plățile în numerar pentru achiziționarea de proprietăți imobiliare sunt interzise. Toate tranzacțiile de vânzare-cumpărare imobiliară trebuie să fie efectuate prin transfer bancar sau alte mijloace electronice de plată.
 • În Italia: 
  • Achizițiile de bunuri imobiliare trebuie efectuate prin mijloace de plată trasabile, cum ar fi transferurile bancare. Plățile în numerar sunt strict interzise pentru aceste tipuri de tranzacții.
 • În Belgia:
  • Este interzisă plata în numerar pentru achizițiile de proprietăți imobiliare, indiferent de sumă.
Cum s-a adaptat sectorul auto?
În mai multe țări din UE, plățile în numerar pentru achizițiile de autovehicule sunt limitate sau interzise peste un anumit prag.
 • În Spania:
  • Limita pentru plățile în numerar este de 1.000 EUR în tranzacțiile între persoane juridice, ceea ce face imposibilă achiziționarea unui vehicul prin plata integrală în numerar, chiar și în cazul persoanelor fizice.
 • În Franța:
  • Orice achiziție de autovehicul care depășește suma de 1.000 EUR trebuie să fie realizată prin metode de plată trasabile.
Cum s-a adaptat sectorul bijuteriilor și obiectelor de lux?
În Italia:
  • Există restricții stricte privind plățile în numerar pentru achiziționarea bijuteriilor și obiectelor de lux. Acestea trebuie achitate prin metode trasabile dacă valoarea tranzacției depășește 5.000 EUR.
 • În Franța:
  • Pentru achizițiile de obiecte de lux, cum ar fi bijuterii, ceasuri sau artă, limita pentru plățile în numerar este de 1.000 EUR. 
Cum s-a adaptat sectorul serviciilor notariale și juridice?
În sectorul juridic și notarial, plățile mari în numerar sunt fie interzise, fie strict monitorizate. Spre exemplu:
• În Germania:
  • Tranzacțiile mari efectuate prin notari, în special cele legate de bunuri imobiliare sau alte active mari, trebuie să fie documentate și să nu implice plăți în numerar.
În Franța:
  • Notarii nu pot accepta plăți în numerar care depășesc 1.000 EUR pentru tranzacțiile pe care le gestionează.
Cum s-a adaptat sectorul financiar?
Instituțiile financiare sunt obligate să raporteze orice tranzacție mare în numerar, indiferent de sectorul economic în care se desfășoară. Această raportare este reglementată la nivel european prin directivele privind combaterea spălării banilor, care impun obligația de a raporta tranzacțiile care depășesc 10.000 EUR. În țări precum Belgia, plățile în numerar pentru achiziționarea de instrumente financiare, cum ar fi acțiuni sau obligațiuni, sunt interzise.
Cum au loc tranzacțiile între profesioniști sau între persoane juridice în alte țări?
În multe țări, plățile în numerar între persoane juridice sau între profesioniști sunt supuse unor limite foarte stricte. În anumite state, acestea sunt chiar interzise peste un anumit prag.
 • În Franța:
  • Plățile în numerar între companii sunt limitate la 1.000 EUR.
 • În Spania:
  • Plățile în numerar între companii și profesioniști sunt interzise dacă depășesc suma de 1.000 EUR.
În România:
  • Limita pentru plățile în numerar între persoane juridice este de 10.000 RON.
Cum sunt afectate achizițiile de artă si antichități?
Sectorul artei și antichităților este considerat un domeniu cu risc ridicat pentru spălarea de bani. În consecință, multe țări din UE au limitat sau interzis plățile în numerar în acest sector. În Franța, limita este de 1.000 EUR pentru achiziționarea operelor de artă sau antichităților, iar în Italia plățile în numerar pentru achizițiile de artă și antichități sunt interzise peste limita de 5.000 EUR.
 
Cine va cădea sub incidența legii?
  1. Persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate sau forma juridică de organizare, cu excepția autorităților și instituțiilor publice;
  2. Reprezentanțele permanente și sucursalele persoanelor juridice nerezidente;
  3. Organizațiile necomerciale;
  4. Persoanele fizice care desfășoară o activitate de întreprinzător;
  5. Persoanele fizice care desfășoară o activitate profesională în sectorul justiției sau în domeniul sănătății;
  6. Persoanele fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător și care cumpără bunuri imobile sau mijloace de transport de la alte persoane fizice care nu desfășoară o activitate de întreprinzător.
 
Cine nu va cădea sub incidența legii?
  1. Legea nu se aplică decontărilor în numerar efectuate conform prevederilor legii nr. 62/2008 privind reglementarea valutară.
Care sunt cazurile în care nu se plafonează achitările în numerar?
  1. Remunerarea muncii și plata altor drepturi salariale generate în temeiul relațiilor de muncă;
  2. Acordarea de credite de către bănci, organizațiile de creditare nebancară, asociațiile de economii și împrumut și de către alte entități abilitate prin legi speciale să acorde credite și, respectiv, onorarea obligațiilor față de entitățile prenotate, care decurg din activitatea de creditare;
  3. Prestarea serviciilor de plată și de emitere a monedei electronice în condițiile Legii nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică;
  4. Atragerea de depozite de către bănci și onorarea obligațiilor aferente față de deponenți;
  5. Efectuarea decontărilor cu autoritățile și instituțiile publice;
  6. Plata cauțiunilor, a garanțiilor, alte plăți efectuate către autoritățile și instituțiile publice în cadrul procedurilor administrative și al proceselor de judecată;
  7. Achitarea obligațiilor fiscale, a plăților și a amenzilor față de bugetul public național.
 
Care sunt limitele de efectuare a decontărilor în numerar pentru persoanele juridice?
  1. Pot efectua plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei anual, legate de predarea deșeurilor și reziduurilor de metale feroase și neferoase, a reziduurilor industriale ce conțin metale sau aliaje ale acestora;
  2. Pot efectua plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei anual, legate de predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor și a deșeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic sau de sticlă (cioburi de sticlă), precum și a acumulatoarelor electrice uzate;
  3. Pot efectua plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în sumă ce nu depășește cumulativ 200 000 de lei anual, legate de vânzarea producției de fitotehnie și horticultură în formă naturală și a producției zootehnice în formă naturală, în masă vie și sacrificată;
  4. Pot efectua plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care desfășoară o activitate în domeniul achizițiilor de produse de fitotehnie și/sau horticultură, și/sau de obiecte ale regnului vegetal în sumă ce nu depășește cumulativ 600 000 de lei anual;
  5. Pot efectua plăți în numerar sub formă de dividende, conform prevederilor legislației fiscale, în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei anual per asociat/ acționar;
  6. Pot efectua plăți în numerar în temeiul contractelor de împrumut, în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei anual;
  7. Pot efectua plăți în numerar în favoarea unei persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei lunar, cu excepțiile specificate punctele 1-6;
  8. Pot efectua, în raport cu alte persoane juridice sau persoane fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și/sau profesională în sectorul justiției sau în domeniul sănătății, plăți în numerar în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei lunar. Limitarea sumei respective nu se aplică pentru depunerea de numerar în conturile deschise la prestatorii de servicii de plată;
  9. Pot încasa plăți în numerar de la o persoană fizică care nu desfășoară activitate de întreprinzător, în sumă ce nu depășește 100 000 de lei pentru o plată, cu excepția situațiilor prevăzute la alin. (2) din prezentul articol;
  10. Persoanele fizice care desfășoară o activitate profesională în sectorul justiției sau în domeniul sănătății au dreptul să încaseze plăți în numerar pentru serviciile prestate, din partea beneficiarului acestor servicii sau a reprezentantului acestuia, în sumă ce nu depășește cumulativ 100 000 de lei anual. Din articol se prezumă posibilitatea încasării suma de 100 000 lei anual per beneficiar de servicii.
 
De asemenea, persoanele fizice care nu au o activitate de întreprinzător, au dreptul să efectueze achitarea în numerar în următoarele cazuri:
  1. pentru bunul imobil procurat doar dacă prețul acestuia, indicat în contractul de vânzare-cumpărare, nu depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate, inclusiv în situația în care achitarea se face în rate;
  2. mijloacele de transport procurate doar dacă prețul acestora, indicat în contractul de vânzare-cumpărare, nu depășește echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate, inclusiv în situația în care achitarea se face în rate.
Pentru aceste persoane, se prevede următoarele:
  1. În cazul în care prețul bunului imobil/al mijlocului de transport indicat în contractul de vânzare-cumpărare depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în cazul bunului imobil și, respectiv, echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în cazul mijlocului de transport, plata urmează să fie efectuată prin transfer bancar, cu excepția sumei de până la 200 000 lei, care poate fi achitată în numerar.
  2. Depunerile de numerar la prestatorii de servicii de plată de către persoanele fizice, cu o valoare ce nu depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în scopul procurării bunurilor imobile, respectiv, echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate – în scopul procurării mijloacelor de transport, se fac în baza unei declarații pe proprie răspundere.
Care sunt condițiile de eliberare a numerarului din casieria entității?
  1. Pentru cheltuielile operaționale și de gospodărire, persoanele juridice eliberează numerar spre decontare în termenele stabilite de conducătorii acestora, care însă nu vor depăși 30 de zile, cu excepția cheltuielilor pentru deplasările peste hotarele Republicii Moldova.
  2. Persoana responsabilă eliberează numerarul numai persoanei indicate în documentul de plată. Dacă numerarul se eliberează printr-o procură întocmită în modul stabilit de lege, în textul documentului de plată, după numele, prenumele/ denumirea și codul fiscal al persoanei căreia i se eliberează numerarul, se indică numele, prenumele și codul fiscal al persoanei care primește numerarul prin procură.
  3. Numerarul eliberat spre decontare și neutilizat trebuie să fie restituit în casieria entității în termen de 5 zile lucrătoare după expirarea termenului pentru care a fost eliberat.
  4. Conducătorul entității asigură respectarea de către angajații săi a condițiilor de eliberare a numerarului din casieria entității. 
Pentru a asigura respectarea strictă a noilor reglementări privind decontările în numerar, legea prevede sancțiuni clare și semnificative pentru entitățile care nu se conformează:
  1. În cazul în care persoanelor juridice efectuează plăți în numerar în sume ce depășesc limitele stabilite de prevederile prezentei legi, Serviciul Fiscal de Stat le aplică o amendă în mărime de la 3% până la 10% din suma achitată în numerar ce depășește limita stabilită.
  2. În cazul în care persoanelor juridice încasează plăți în numerar în sume ce depășesc limitele stabilite Serviciul Fiscal de Stat le aplică o amendă în mărime de la 3% până la 10% din suma încasată în numerar ce depășește limita stabilită.
  3. În cazul în care persoana nu restituie numerarul neutilizat în casieria entității care l-a eliberat, Serviciul Fiscal de Stat aplică entității care a eliberat numerarul o amendă în mărime de la 10% până la 18% din suma nerestituită.
  4. În cazul în care persoana restituie cu întârziere numerarul neutilizat în casieria entității care l-a eliberat, Serviciul Fiscal de Stat aplică entității care a eliberat numerarul o amendă în mărime de 0,1% din suma restituită cu întârziere, pentru fiecare zi de întârziere, dar nu mai mult de 5% din suma restituită cu întârziere, pentru fiecare caz separat.
  5. În cazul în care persoanelor fizice efectuează achitări în numerar în sume ce depășesc limitele stabilite, Serviciul Fiscal de Stat le aplică o amendă în mărime de la 3% până la 10% din suma achitată în numerar ce depășește limita stabilită.
Preventive restructuring beyond the EU Directive? The Moldovan experience

DECONTĂRI ÎN NUMERAR. Cum te conformezi începând cu 2025?

DECONTĂRI ÎN NUMERAR

Cum te conformezi începând cu 2025?

DECONTĂRI ÎN NUMERAR. Cum te conformezi începând cu 2025?

loading ...