Cine este și ce atribuții are administratorul provizoriu?
19 feb 2024Cine este și ce atribuții are administratorul provizoriu?
Întrebare: Am primit de la Judecătorie o Încheiere prin care mi s-a instituit administrator provizoriu. De ce mi s-a instituit administrator provizoriu?
Răspuns: În cazul în care debitorul întârzie achitarea unei datorii scadente cu un termen mai mare de 60 de zile de la scadență, acesta este prezumat a fi insolvabil. În acest caz, creditorul este în drept să depună în instanța de judecată o cerere de intentare a unui proces de insolvabilitate față de debitor (se numește cerere introductivă). Întrucât debitorul este doar prezumat a fi insolvabil, instanța de insolvabilitate admite spre examinare cererea creditorului și instituie o perioadă de observație asupra activității debitorului, numind de asemenea și un administrator provizoriu. Respectiv, Încheierea prin care s-a numit un administrator provizoriu este emisă din cauza că debitorul are o datorie scadentă cu un termen de mai mult de 60 de zile de la scadență, iar creditorul a depus în instanța de judecată o cerere privind intentarea unui proces de insolvabilitate față de acesta.
Întrebare: cine este administratorul provizoriu și cum se alege?
Răspuns: Administratorul provizoriu este persoana, ce deține autorizație de administrator autorizat eliberată de Ministerul Justiției. Lista administratorilor autorizați este plasată pe pagina Ministerului Justiției https://www.justice.gov.md/ro/advanced-page-type/registrul-administratorilor-autorizati. Administratorul autorizat este persoana ce are studii juridice, economice sau tehnice și este pregătită pentru a administra întreprinderi în criză. În calitatea sa de administrator provizoriu are ca sarcină, în perioada de supraveghere a debitorului prezumat insolvabil, să supravegheze acțiunile și operațiunile economice ale acestuia. Sarcina de bază a unui administrator provizoriu este de a monitoriza debitorul prezumat insolvabil în vederea determinării solvabilității sau insolvabilității acestuia și de a veni cu un raport în instanța de insolvabilitate în care î-și va expune poziția sa bazată pe analiza economică, contabilă și pe monitorizarea debitorului prezumat a fi insolvabil în perioada de observație.
Întrebare: în perioada de observație debitorul prezumat a fi insolvabil î-și poate continua activitatea economică?
Răspuns: potrivit art. 23 Legea insolvabilității în perioada de observație, organele de conducere ale debitorului pot să continue activitățile curente ale debitorului și să efectueze plăți către creditorii cunoscuți, în cursul obișnuit al activității, sub supravegherea administratorului provizoriu, dacă debitorului nu i s-a ridicat dreptul de administrare. Dacă debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare, activitățile curente și plățile în numele debitorului se efectuează de către administratorul provizoriu.
Activități curente sânt tranzacțiile şi operațiunile financiare propuse de către debitor pentru a fi efectuate în perioada de observație, în cursul normal al activității economice, cum ar fi:
a) continuarea activităților contractate, conform obiectului de activitate;
b) efectuarea operațiunilor de încasări şi de plăți aferente acestora;
c) asigurarea finanțării cheltuielilor curente.
Actele, operațiunile şi plățile care depășesc condițiile menționate la alin. (2) vor putea fi autorizate şi/sau efectuate de administratorul provizoriu numai cu aprobarea prealabilă a instanței de insolvabilitate, care se va expune în acest sens printr-o încheiere motivată emisă în cel mult 5 zile de la data primirii cererii de aprobare, care poate fi atacată cu recurs în condițiile prezentei legi.
Întrebare: cum totuși practic continuă activitatea în perioada de observație și cum administratorul provizoriu asigură supravegherea?
Răspuns: ca regulă, organele de conducere ale debitorului insolvabil solicită de la administratorul provizoriu, prin demers, autorizarea efectuării anumitor plăți, iar administratorul provizoriu examinează și autorizează, după caz, aceste transferuri dacă ele se referă la activitatea curentă a debitorului. Operațiunile ce depășesc activitatea curentă, se autorizează de instanța de judecată care supraveghează procesul de insolvabilitate. Exact la fel se procedează și cu operațiunile ce vizează vânzarea bunurilor sau altor operațiuni economice. Respectiv, organele de conducere ale debitorului, prezumat a fi insolvabil, solicită acorduri de la administratorul provizoriu pentru efectuarea anumitor operațiuni economice cu descrierea temeiului acestora, iar administratorul provizoriu, de regulă, le autorizează în aceeași zi.
Întrebare: cât timp durează perioada de supraveghere?
Răspuns: perioada de observație durează până la ședința de examinare a cererii introductive, iar data ședinței este stabilită în încheierea de admitere spre examinare a cererii introductive. Potrivit art. 30, alin. (3) din Legea Insolvabilității, termenul de examinare a cauzei de intentare a procesului de insolvabilitate este de cel mult 60 de zile lucrătoare de la data admiterii cererii introductive spre examinare. În funcție de circumstanțele cauzei şi de motivele temeinice, instanţa de insolvabilitate poate decide majorarea termenului de examinare a cauzei cu 15 zile lucrătoare.
Întrebare: ce atribuții mai are administratorul provizoriu?
Răspuns: Potrivit articolului 25, alin. (5) din Legea Insolvabilității, principalele atribuții și drepturi ale administratorului provizoriu în cadrul prezentei legi sânt:
a) întreprinderea de acțiuni pentru a se asigura păstrarea bunurilor debitorului şi integritatea lor;
b) examinarea situației economice a debitorului şi întocmirea unui raport de verificare a existenței temeiurilor de intentare a procesului de insolvabilitate sau de respingere a cererii introductive;
c) supravegherea operațiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
d) conducerea integrală, respectiv parțială, a activității debitorului în condițiile prezentei legi, cu respectarea precizărilor stabilite expres de instanța de insolvabilitate, şi în condițiile de efectuare a plăților curente din contul patrimoniului debitorului;
e) sesizarea de urgenta a instanței de insolvabilitate în cazul în care constată că nu există bunuri în patrimoniul debitorului ori că acestea sânt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile procesului de insolvabilitate;
f) verificarea creanțelor şi, după caz, formularea de contestații la ele, întocmirea tabelului preliminar al creanțelor;
g) încasarea creanțelor, urmărirea încasării creanțelor referitoare la bunurile din patrimoniul debitorului sau la sumele de bani transferate de către debitor înainte de admiterea cererii introductive spre examinare;
h) încheierea de tranzacții, stingerea datoriilor, încetarea fidejusiunii, renunțarea la garanțiile reale cu condiția confirmării de către instanța de insolvabilitate;
i) primirea remunerației și recuperarea cheltuielilor, confirmate de instanța de insolvabilitate, suportate de administratorul provizoriu în activitatea sa;
j) solicitarea şi primirea gratuită de la participanții la proces, de la alte persoane, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, a informațiilor şi explicațiilor necesare pentru exercitarea atribuțiilor sale, precum şi de la debitor a informațiilor cu privire la veniturile lui şi la bunurile ce îi aparțin cu titlu de proprietate, inclusiv la bunurile ce se află în proprietate comună pe cote-părţi;
k) accesul în spațiile de serviciu ale debitorului şi studierea documentelor care se află acolo;
l) adresarea către instanța de insolvabilitate a solicitării de a dispune participarea organelor de drept la executarea atribuțiilor sale;
m) sesizarea instanței de insolvabilitate în legătură cu orice problemă care cere soluţionare din partea ei.
Supravegherea exercitata de administratorul provizoriu constă în analiza permanentă a activității debitorului și avizarea prealabilă, după verificarea oportunității, a următoarelor operațiuni:
a) plățile din conturi bancare și din casieria debitorului, care vor fi avizate fiecare în parte sau prin instrucțiuni generale cu privire la efectuarea plaților;
b) încheierea contractelor noi sau modificarea condițiilor celor încheiate;
c) renunțarea la acțiune, recunoașterea acțiunii sau încheierea tranzacției în litigiile cu participarea debitorului;
d) stingerea creanțelor altfel decât prin executare;
e) reducerea numărului sau a statelor de personal, modificarea contractului colectiv de muncă.
Întrebare: care este onorariul administratorului provizoriu și din contul cui se achită?
Răspuns: prin Decizia Consiliului UAAM nr. 01 din 18.01.202 au fost aprobate Normele de aplicare practică la determinarea cuantumului minim de remunerare a administratorului provizoriu, administratorului insolvabilității/lichidatorului (https://www.uaam.md/codul-bunelor-practici).
Prin HG nr. 1069 din 27.12.2023 a fost modificată anexa nr. 4 la HG nr. 743/2022 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară. Conform anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 743/2002, Intervalul pentru stabilirea salariilor tarifare/de funcție calculat aplicând coeficientul de complexitate pe tipuri de lucrări și ramuri ale economiei naționale cu valoarea 1,00, propus pentru stabilirea salariilor de funcție ale personalului încadrat în unități pentru Conducător/conducătoare de unitate care efectuează conducerea generală a instituției/entității este stabilit în valoare de (șaptesprezece mii șase sute – treizeci și trei mii trei sute) lei.
Totodată p. 2 din Nota la anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 743/2002, în redacția HG nr. 874 din 14.12.2022 prevede, că Intervalul pentru stabilirea salariilor tarifare/de funcție se ajustează între tipuri de lucrări și ramuri ale economiei naționale, ținând cont de coeficienții de complexitate prevăzuți în anexa nr. 3, după formula: salariu tarifar/de funcție = valoarea selectată din intervalul pentru stabilirea salariilor tarifare de funcție x coeficientul de complexitate (din anexa nr. 3). Altfel zis, valoarea remunerației administratorului provizoriu, administratorului insolvabilității/lichidatorului pentru o lună de activitate, calculată în temeiul art. 25 alin. (6) și art. 70 alin. (3) din Legea insolvabilității cu utilizarea indicilor stabiliți în Hotărârea Guvernului nr. 874 din 14.12.2022, prin care se modifică Hotărârea Guvernului nr. 743 din 11.06.2002 reprezintă minimul garantat de legiuitor pentru exercitarea atribuțiilor de administrator provizoriu, administrator al insolvabilității/lichidator, confirmat constituțional prin Decizia Curții Constituționale nr. 152 din 19.10.2021. Respectiv, ținând cont de dispoziția art. 25 alin. (6) și art. 70 alin. (3) din Legea insolvabilității: minimul garantat de legiuitor pentru exercitarea atribuțiilor de administrator provizoriu este de 17 600 lei. Potrivit articolului 32 din Legea Insolvabilității, cheltuielile judiciare aferente perioadei de observare a debitorului privind taxa de stat, privind remunerarea administratorului provizoriu, privind notificarea, privind convocarea ședințelor şi comunicarea actelor de procedură efectuate de administratorul provizoriu se suportă din patrimoniul debitorului prezumat a fi insolvabil. Prin tranzacție se poate stabili o altă ordine de repartizare a cheltuielilor judiciare.
Întrebare: Am primit de la Judecătorie o Încheiere prin care mi s-a instituit administrator provizoriu. De ce mi s-a instituit administrator provizoriu?
Răspuns: În cazul în care debitorul întârzie achitarea unei datorii scadente cu un termen mai mare de 60 de zile de la scadență, acesta este prezumat a fi insolvabil. În acest caz, creditorul este în drept să depună în instanța de judecată o cerere de intentare a unui proces de insolvabilitate față de debitor (se numește cerere introductivă). Întrucât debitorul este doar prezumat a fi insolvabil, instanța de insolvabilitate admite spre examinare cererea creditorului și instituie o perioadă de observație asupra activității debitorului, numind de asemenea și un administrator provizoriu. Respectiv, Încheierea prin care s-a numit un administrator provizoriu este emisă din cauza că debitorul are o datorie scadentă cu un termen de mai mult de 60 de zile de la scadență, iar creditorul a depus în instanța de judecată o cerere privind intentarea unui proces de insolvabilitate față de acesta.
Întrebare: cine este administratorul provizoriu și cum se alege?
Răspuns: Administratorul provizoriu este persoana, ce deține autorizație de administrator autorizat eliberată de Ministerul Justiției. Lista administratorilor autorizați este plasată pe pagina Ministerului Justiției https://www.justice.gov.md/ro/advanced-page-type/registrul-administratorilor-autorizati. Administratorul autorizat este persoana ce are studii juridice, economice sau tehnice și este pregătită pentru a administra întreprinderi în criză. În calitatea sa de administrator provizoriu are ca sarcină, în perioada de supraveghere a debitorului prezumat insolvabil, să supravegheze acțiunile și operațiunile economice ale acestuia. Sarcina de bază a unui administrator provizoriu este de a monitoriza debitorul prezumat insolvabil în vederea determinării solvabilității sau insolvabilității acestuia și de a veni cu un raport în instanța de insolvabilitate în care î-și va expune poziția sa bazată pe analiza economică, contabilă și pe monitorizarea debitorului prezumat a fi insolvabil în perioada de observație.
Întrebare: în perioada de observație debitorul prezumat a fi insolvabil î-și poate continua activitatea economică?
Răspuns: potrivit art. 23 Legea insolvabilității în perioada de observație, organele de conducere ale debitorului pot să continue activitățile curente ale debitorului și să efectueze plăți către creditorii cunoscuți, în cursul obișnuit al activității, sub supravegherea administratorului provizoriu, dacă debitorului nu i s-a ridicat dreptul de administrare. Dacă debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare, activitățile curente și plățile în numele debitorului se efectuează de către administratorul provizoriu.
Activități curente sânt tranzacțiile şi operațiunile financiare propuse de către debitor pentru a fi efectuate în perioada de observație, în cursul normal al activității economice, cum ar fi:
a) continuarea activităților contractate, conform obiectului de activitate;
b) efectuarea operațiunilor de încasări şi de plăți aferente acestora;
c) asigurarea finanțării cheltuielilor curente.
Actele, operațiunile şi plățile care depășesc condițiile menționate la alin. (2) vor putea fi autorizate şi/sau efectuate de administratorul provizoriu numai cu aprobarea prealabilă a instanței de insolvabilitate, care se va expune în acest sens printr-o încheiere motivată emisă în cel mult 5 zile de la data primirii cererii de aprobare, care poate fi atacată cu recurs în condițiile prezentei legi.
Întrebare: cum totuși practic continuă activitatea în perioada de observație și cum administratorul provizoriu asigură supravegherea?
Răspuns: ca regulă, organele de conducere ale debitorului insolvabil solicită de la administratorul provizoriu, prin demers, autorizarea efectuării anumitor plăți, iar administratorul provizoriu examinează și autorizează, după caz, aceste transferuri dacă ele se referă la activitatea curentă a debitorului. Operațiunile ce depășesc activitatea curentă, se autorizează de instanța de judecată care supraveghează procesul de insolvabilitate. Exact la fel se procedează și cu operațiunile ce vizează vânzarea bunurilor sau altor operațiuni economice. Respectiv, organele de conducere ale debitorului, prezumat a fi insolvabil, solicită acorduri de la administratorul provizoriu pentru efectuarea anumitor operațiuni economice cu descrierea temeiului acestora, iar administratorul provizoriu, de regulă, le autorizează în aceeași zi.
Întrebare: cât timp durează perioada de supraveghere?
Răspuns: perioada de observație durează până la ședința de examinare a cererii introductive, iar data ședinței este stabilită în încheierea de admitere spre examinare a cererii introductive. Potrivit art. 30, alin. (3) din Legea Insolvabilității, termenul de examinare a cauzei de intentare a procesului de insolvabilitate este de cel mult 60 de zile lucrătoare de la data admiterii cererii introductive spre examinare. În funcție de circumstanțele cauzei şi de motivele temeinice, instanţa de insolvabilitate poate decide majorarea termenului de examinare a cauzei cu 15 zile lucrătoare.
Întrebare: ce atribuții mai are administratorul provizoriu?
Răspuns: Potrivit articolului 25, alin. (5) din Legea Insolvabilității, principalele atribuții și drepturi ale administratorului provizoriu în cadrul prezentei legi sânt:
a) întreprinderea de acțiuni pentru a se asigura păstrarea bunurilor debitorului şi integritatea lor;
b) examinarea situației economice a debitorului şi întocmirea unui raport de verificare a existenței temeiurilor de intentare a procesului de insolvabilitate sau de respingere a cererii introductive;
c) supravegherea operațiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
d) conducerea integrală, respectiv parțială, a activității debitorului în condițiile prezentei legi, cu respectarea precizărilor stabilite expres de instanța de insolvabilitate, şi în condițiile de efectuare a plăților curente din contul patrimoniului debitorului;
e) sesizarea de urgenta a instanței de insolvabilitate în cazul în care constată că nu există bunuri în patrimoniul debitorului ori că acestea sânt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile procesului de insolvabilitate;
f) verificarea creanțelor şi, după caz, formularea de contestații la ele, întocmirea tabelului preliminar al creanțelor;
g) încasarea creanțelor, urmărirea încasării creanțelor referitoare la bunurile din patrimoniul debitorului sau la sumele de bani transferate de către debitor înainte de admiterea cererii introductive spre examinare;
h) încheierea de tranzacții, stingerea datoriilor, încetarea fidejusiunii, renunțarea la garanțiile reale cu condiția confirmării de către instanța de insolvabilitate;
i) primirea remunerației și recuperarea cheltuielilor, confirmate de instanța de insolvabilitate, suportate de administratorul provizoriu în activitatea sa;
j) solicitarea şi primirea gratuită de la participanții la proces, de la alte persoane, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, a informațiilor şi explicațiilor necesare pentru exercitarea atribuțiilor sale, precum şi de la debitor a informațiilor cu privire la veniturile lui şi la bunurile ce îi aparțin cu titlu de proprietate, inclusiv la bunurile ce se află în proprietate comună pe cote-părţi;
k) accesul în spațiile de serviciu ale debitorului şi studierea documentelor care se află acolo;
l) adresarea către instanța de insolvabilitate a solicitării de a dispune participarea organelor de drept la executarea atribuțiilor sale;
m) sesizarea instanței de insolvabilitate în legătură cu orice problemă care cere soluţionare din partea ei.
Supravegherea exercitata de administratorul provizoriu constă în analiza permanentă a activității debitorului și avizarea prealabilă, după verificarea oportunității, a următoarelor operațiuni:
a) plățile din conturi bancare și din casieria debitorului, care vor fi avizate fiecare în parte sau prin instrucțiuni generale cu privire la efectuarea plaților;
b) încheierea contractelor noi sau modificarea condițiilor celor încheiate;
c) renunțarea la acțiune, recunoașterea acțiunii sau încheierea tranzacției în litigiile cu participarea debitorului;
d) stingerea creanțelor altfel decât prin executare;
e) reducerea numărului sau a statelor de personal, modificarea contractului colectiv de muncă.
Întrebare: care este onorariul administratorului provizoriu și din contul cui se achită?
Răspuns: prin Decizia Consiliului UAAM nr. 01 din 18.01.202 au fost aprobate Normele de aplicare practică la determinarea cuantumului minim de remunerare a administratorului provizoriu, administratorului insolvabilității/lichidatorului (https://www.uaam.md/codul-bunelor-practici).
Prin HG nr. 1069 din 27.12.2023 a fost modificată anexa nr. 4 la HG nr. 743/2022 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară. Conform anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 743/2002, Intervalul pentru stabilirea salariilor tarifare/de funcție calculat aplicând coeficientul de complexitate pe tipuri de lucrări și ramuri ale economiei naționale cu valoarea 1,00, propus pentru stabilirea salariilor de funcție ale personalului încadrat în unități pentru Conducător/conducătoare de unitate care efectuează conducerea generală a instituției/entității este stabilit în valoare de (șaptesprezece mii șase sute – treizeci și trei mii trei sute) lei.
Totodată p. 2 din Nota la anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 743/2002, în redacția HG nr. 874 din 14.12.2022 prevede, că Intervalul pentru stabilirea salariilor tarifare/de funcție se ajustează între tipuri de lucrări și ramuri ale economiei naționale, ținând cont de coeficienții de complexitate prevăzuți în anexa nr. 3, după formula: salariu tarifar/de funcție = valoarea selectată din intervalul pentru stabilirea salariilor tarifare de funcție x coeficientul de complexitate (din anexa nr. 3). Altfel zis, valoarea remunerației administratorului provizoriu, administratorului insolvabilității/lichidatorului pentru o lună de activitate, calculată în temeiul art. 25 alin. (6) și art. 70 alin. (3) din Legea insolvabilității cu utilizarea indicilor stabiliți în Hotărârea Guvernului nr. 874 din 14.12.2022, prin care se modifică Hotărârea Guvernului nr. 743 din 11.06.2002 reprezintă minimul garantat de legiuitor pentru exercitarea atribuțiilor de administrator provizoriu, administrator al insolvabilității/lichidator, confirmat constituțional prin Decizia Curții Constituționale nr. 152 din 19.10.2021. Respectiv, ținând cont de dispoziția art. 25 alin. (6) și art. 70 alin. (3) din Legea insolvabilității: minimul garantat de legiuitor pentru exercitarea atribuțiilor de administrator provizoriu este de 17 600 lei. Potrivit articolului 32 din Legea Insolvabilității, cheltuielile judiciare aferente perioadei de observare a debitorului privind taxa de stat, privind remunerarea administratorului provizoriu, privind notificarea, privind convocarea ședințelor şi comunicarea actelor de procedură efectuate de administratorul provizoriu se suportă din patrimoniul debitorului prezumat a fi insolvabil. Prin tranzacție se poate stabili o altă ordine de repartizare a cheltuielilor judiciare.